Achtergrond
Uitdaging
Travian Games GmbH, gevestigd in München, is een wereldwijd bekende self-publishing ontwikkelaar van platformonafhankelijke spellen (online en mobiel). Het bedrijf biedt complexe en multilayer avonturenwerelden die indruk maken op klanten over de hele wereld vanwege hun speldiepte en die gebruikers langdurig speelplezier garanderen. Spellen worden vertaald in 42 talen en worden in meer dan 200 landen over de hele wereld gespeeld door meer dan 137 miljoen geregistreerde, bevestigde spelers wereldwijd.
Klantenbase optimaliseren
Binnen de game industrie wordt het 'kopen' van waardevolle spelers steeds moeilijker en competitiever door steeds meer nieuwe mobiele games. Travian Games was op zoek naar een nieuwe manier om gebruik te maken van de bestaande database van inactieve spelers binnen de campagne orkestratie. De reputatie van Travian zou kunnen zijn geschaad door inactieve spelers aan te spreken, als gevolg van bounces of klachten. Vanuit het oogpunt van kosteneffectiviteit werd het gebruik van e-mailmarketing niet aanbevolen vanwege de lage open- en klikfrequenties van langdurig inactieve spelers.
Travian moest overwegen:
- Hoe je gebruik maakt van het enorme potentieel door mensen die hun games af en toe speelden, waarvan sommige betalende spelers waren, opnieuw te activeren.
- Hoe de zwarte lijst te vermijden door geen oude, inactieve e-mailadressen te gebruiken en hun reputatie intact te houden.
- Efficiënt blijven met hun reactivatie campagnes; de omrekeningskoersen nemen af in directe verhouding tot de duur van de inactiviteit van een speler.
- Binnen wettelijke beperkingen blijven door te voldoen aan toestemmingsvereisten en wetten van gegevensbescherming.
- Bovendien in contact te komen met inactieve en actieve spelers via andere kanalen dan e-mail.
Niet alleen werden 30% meer spelers gereactiveerd, maar er werden ook meer betalingen gegenereerd. Deze betalingen overschreden de CPC-kosten van Facebook, waardoor een ROI van> 100% werd behaald.
De Apteco oplossing
Travian Games neemt een licentie voor de Apteco Marketing Suite™ af via hun gekozen Apteco partner in Duitsland - b.telligent GmbH & Co. KG. Door de integratie van Apteco PeopleStage™ met Facebook Custom Audience ontstond een veelbelovend kanaal. Alleen op basis van hun e-mailadressen kon Travian zich richten op spelers via een ander kanaal dat in hun bestaande processen en technische infrastructuur was geïntegreerd.
Plan voor reactiviatie
Na het opzetten en configureren van Facebook en PeopleStage, begon Travian het kanaal te gebruiken en te testen en kreeg een aantal indrukwekkende resultaten. Door matching te gebruiken, kon bijna elke tweede speler van "Travian: Legends" worden bereikt via Custom Audience. Het gebruik van de PeopleStage™ kanaalintegratie met Facebook Custom Audience had zowel een positieve financiële impact als voor de targeting voor reactiveren.
Door meer campagnes voor spelspecifieke evenementen te ontwerpen werd cross-selling bewerkstelligd om het volledige potentieel van hun opgebouwde spelersdatabase te benutten en inkomsten voor het bedrijf te genereren. Bovendien bespaarde het gebruik van de kanaal integratie binnen PeopleStage™ Travian ongeveer €5.000 bemiddelingskosten per jaar die ze voorheen moesten investeren in handmatige processen.
Het gebruik van dit kanaal binnen onze campagne orkestratie in Apteco PeopleStage™ geeft ons het voordeel om de doelgroepen specifieker te selecteren. Nu kunnen we campagnes via verschillende kanalen naar dezelfde doelgroep parallel combineren zonder verschillende tools te gebruiken, wat het effect van hun communicatie versterkt.
Resultaat
Bekijk enkele voorbeelden van hoe bedrijven momenteel profiteren van de Apteco Marketing Suite™.
30% meer spelers gereactiveerd
30% meer spelers uit de doelgroep via Facebook Custom Audience begonnen weer te spelen, vergeleken met de controlegroep. Er werden niet alleen meer spelers gereactiveerd, maar er werden ook meer betalingen gegenereerd.
ROI >100%
Betalingen overschreden de CPC-kosten van Facebook, dus Travian behaalde een ROI van> 100% in een korte tijd nadat de campagne was gestart.
50% meer gematchte spelers bereikt
In totaal werd 50% van de gematchte spelers bereikt met Apteco PeopleStage™ en de Facebook Custom Audience integratie tijdens de looptijd van de campagne.
Het gebruik van dit extra kanaal kan onze bestaande e-mailcommunicatie ondersteunen en heeft ook een positieve impact op onze actieve spelers base. Dus onze case voor het beste gebruik van de Apteco Marketing Suite 2016 Award ging niet alleen over reactivering met voorheen niet bruikbare e-mailadressen, maar ook over het combineren van kanalen om het effect van het bestaande e-mailkanaal te verbeteren.