Achtergrond
LifeFit Group: het beste uit jezelf halen
LifeFit Group zet zich in om haar klanten hun beste leven te laten leiden door middel van persoonlijke, leuke en gerichte gezondheids- en fitness ervaringen. Met 60 fitness studio's in Duitsland waar, naast training, ook ingezet wordt op wellness en training specifieke voedingsproducten, is Fitness First het toonaangevende merk van de LifeFit Group.
De uitdaging: persoonlijk communiceren met 250.000 leden
Klanten meer betrokken houden bij Fitness First door het loyaliteitsprogramma te integreren in marketingcampagnes, dat is het doel. Dat kan alleen door ook empathische, gepersonaliseerde communicatie aan te bieden.
Maar hoe communiceer je op een persoonlijke manier met 250.000 leden? En hoe zorg je voor content die relevant is voor ieder lid. Waar ook ruimte is om de drive van het merk, mensen motiveren, door de hele campagne heen te laten lopen? En dat alles zonder aan efficiëntie in te boeten?
Betrokken klanten, ook tijdens Corona
De uitdaging werd nog groter door de coronacrisis en de lockdowns. Fitness First moest alle locaties sluiten en werd hard getroffen door de gevolgen. Contracten werden verbroken of geannuleerd.
In plaats van zich alleen maar te richten op marketingcampagnes, verschoof de nadruk naar het ondersteunen van operationele activiteiten om zo de financiële implicaties te beperken. Er werd ook vooruit gekeken. Want ook al stond de wereld even stil, door klantgericht te werken wilde Fitness First haar klanten wel betrokken houden.
Klanten betrokken houden met Apteco Marketing Software
Samen met onze partner b.telligent is er in 3 stappen een nieuw marketing automatisering systeem geïmplementeerd voor Fitness First. Het proces bestond uit drie delen: 1. Klantgegevens 2. opzetten gepersonaliseerde campagne 3. uitvoeren gepersonaliseerde campagne
Stap 1: klantgegevens
Met het CRM-systeem van Fitness First worden klantgegevens geconsolideerd in een datamart om zo een 360-graden klantbeeld te bouwen, de belangrijkste input voor Apteco Marketing Suite.
Met deze gegevens als basis kan er een FastStats systeem gecreëerd worden, waardoor meer inzichten over klanten en hun gedrag wordt gekregen.
Stap 2: opzetten gepersonaliseerde campagne
De inzichten en kennis die we uit het systeem halen, worden vervolgens verwerkt in People Stage voor persoonlijke, geautomatiseerde campagnes.
Met deze gegevens creëren we een 9-stappen mijlpaal campagne die geactiveerd wordt door trainingsactiviteiten van leden. Afhankelijk van welke actie zij nemen en mijlpaal ze bereiken, wordt er een gepersonaliseerde mail verstuurd.
Voor nieuwe leden is er ook een 3-stappen mailing waarin onder andere de manager van hun eigen sportschool wordt voorgesteld, ze virtueel binnen kunnen kijken en ze het lesrooster kunnen inzien. Allemaal voor een warm welkom gevoel.
Stap 3: uitvoeren gepersonaliseerde campagne
Per maand worden meer dan 500.000 e-mails naar de leden gestuurd. Tijdens de Corona periode is het nieuwe automatiseringssysteem ook ingezet voor het innen van de lidmaatschapsgelden en behouden van klanten. Door deze campagne is de Lifetime value van klanten gestegen met 15% en zijn de kosten met 40% gedaald. Fitness First ziet daarnaast ook een stijging in de open rates, respons percentages en retentie percentages.
Met Apteco hebben we een oplossing voor onze missie gevonden. De Apteco Marketing Suite heeft ons geholpen om ons doel te bereiken: een gerichte dialoog met onze klanten, die is gebaseerd op efficiënte communicatie, automatisering en personalisatie.
Christian Noack , Senior Manager CRM, LifeFit Group
Christian Noack , Senior Manager CRM, LifeFit Group
Waarom LifeFit Group kiest voor Apteco
Om dit te bewerkstelligen is een juiste infrastructuur cruciaal. Klantgegevens, communicatie interfaces en activeringscampagnes zijn allemaal aanwezig, maar worden ingezet als losse tools. Data overhevelen van de ene tool naar de andere zorgt voor een incompleet klantbeeld. Er moet een nieuw marketing automatisering systeem geïmplementeerd worden waardoor Fitness First toegang heeft tot alle informatie, zodat er op een persoonlijke manier met klanten gecommuniceerd kan worden. Met de Apteco Marketing Suite worden klantgegevens omgezet in bruikbare informatie. Allemaal in één database voor een centraal klantbeeld. De basis van de Apteco software is FastStats. Hiermee kan data worden geanalyseerd en worden klanten op basis van relevantie gesegmenteerd. Gebruikers krijgen waardevolle inzichten over hun klanten. Ook is gekozen om het onderdeel PeopleStage in te zetten zodat men geautomatiseerde marketingcampagne op multi-channel niveau kan creëren en beheren.
Data is onze belangrijkste competentie, en de Apteco Marketing Suite is een datagedreven tool, dit maakt Apteco tot een van ons belangrijkste partners.
Laurentius Malter , Customer engagement en MarTech, b.telligent
Laurentius Malter , Customer engagement en MarTech, b.telligent