Achtergrond

Klant Young Lives vs Cancer | Partner Wood for Trees | Industrie Goede doelen | Doelstelling De campagneprestaties van Young Lives vs Cancer verbeteren met behulp van effectieve analyse en rapportage

Young Lives vs Cancer is de grootste Britse kankerorganisatie voor kinderen, jongeren en hun families. Ze bieden ondersteuning op individueel, lokaal en nationaal niveau. Daarnaast brengen ze bij de overheid onder de aandacht wat kanker betekent voor jonge levens.

Voor hun fondsenwerving zet Young Lives vs Cancer diverse kanalen in, zoals direct mail, telemarketing, sms en e-mail. Elk van deze kanalen vraagt om een sterke analyse- en rapportagestructuur om succesvolle en strategische groei te garanderen. Dit bleek een uitdaging voor het datateam van de organisatie.

De uitdaging

Hoewel Young Lives vs Cancer zijn interne systemen en analyseprocessen al verbeterd had, bleef het fondsenwervingsteam tegen grote uitdagingen aanlopen om inzichten uit zijn donateursdata te halen.

Met de groei en complexiteit van campagnes groeide ook de behoefte aan inzichten om betere beslissingen te nemen. Beslissingen zoals het behouden van vaste donateurs, het volgen van de donateursreis en het inzetten van geo-demografische data werden steeds crucialer. Deze toename van met data onderbouwde inzichten legde extra druk op de IT-systemen, wat weer leidde tot storingen en noodoplossingen. Hierdoor liepen analyseprojecten vertraging op, wat het besluitvormingsproces bemoeilijkte.

Apteco for charities and non-profits

De Apteco-oplossing

Het datateam van Young Lives vs Cancer zocht naar software-oplossingen die hen konden helpen hun database effectiever te gebruiken voor analyse en rapportage. Apteco FastStats kwam naar voren als de beste optie om zijn rendement te verhogen, strategie en planning te ondersteunen en een donateurgericht marketingmodel mogelijk te maken.

De implementatie van FastStats bij Young Lives vs Cancer werd binnen de gestelde termijn afgerond, waarbij Wood for Trees aan alle specificaties voldeed.
Ze verzorgden essentiële training op locatie en boden doorlopende ondersteuning, zowel tijdens als na de livegang. De samenwerking met Wood for Trees, een ervaren en betrouwbare partner voor FastStats-projecten, zorgde voor een soepel en succesvol proces.

FastStats is een fantastische tool, intuïtief en transformerend voor onze werkwijze. Wood for Trees was een uitstekende leverancier die ons enorm ondersteunde tijdens de implementatie- en testfase en dat nog steeds doet nu we zelfverzekerder worden in het gebruik.

Stacey Wood, Fundraising Data Analyst, Young Lives vs Cancer

Stacey Wood, Fundraising Data Analyst, Young Lives vs Cancer

Impact op de organisatie

Met de introductie van FastStats kon het datateam de campagneselecties voor het fondsenwervingsteam centraliseren. Dit verbeterde de consistentie en frequentie van de communicatie met donateurs aanzienlijk en zorgde ervoor dat het aantal campagnes verviervoudigde. Het team kon hierdoor segmenten continu testen, wat leidde tot een hoger rendement op investering (ROI). Daarnaast gebruikte Young Lives vs Cancer de geografische functionaliteit van FastStats om gerichte marketing te ontwikkelen voor specifieke activiteiten en evenementen. Dit leidde tot efficiëntere en doelgerichtere uitgaven. Dankzij de nieuwe rapportages met belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s), die met één druk op de knop beschikbaar zijn, bespaart het team veel tijd en moeite. Bovendien kregen ze hiermee inzicht in belangrijke donateurprofielen en inefficiënte segmenten die voorheen onzichtbaar waren. Dit stelde hen in staat om hierop gericht actie te ondernemen en zo de ROI te verhogen.

Verbeterde consistentie en frequentie van communicatie
Verbeterde consistentie en frequentie van communicatie

Het aantal campagnes dat Young Lives vs Cancer uitvoerde, is verviervoudigd.

Gerichter, kostenefficiënter en relevanter campagne voeren
Gerichter, kostenefficiënter en relevanter campagne voeren

Gerichte marketing rondom specifieke activiteiten en evenementen zorgde voor efficiënter gebruik van middelen.

Verbeterde ROI
Verbeterde ROI

Door inefficiënte segmenten en waardevolle donateurprofielen te identificeren en segmentatie doorlopend te testen, werd de ROI verhoogd.

Aanzienlijke tijdsbesparing
Aanzienlijke tijdsbesparing

KPI’s zijn met één druk op de knop beschikbaar, wat veel tijd en moeite bespaart.

Apteco FastStats heeft in korte tijd onze manier van werken met en begrijpen van data radicaal veranderd. Het heeft de consistentie en frequentie van onze supportercommunicatie sterk verbeterd en het aantal campagnes dat het team kan uitvoeren verviervoudigd.