Achtergrond
BRAX staat voor passie: de passie om klanten te enthousiasmeren voor hun producten. Dit heeft BRAX tot een succesvolle casual modemerk gemaakt, dat veel verder gaat dan enkel broeken. In een veranderende modewereld werkt het bedrijf samen met partners en klanten aan de toekomst van BRAX. Kwaliteit en perfectie kenmerken hun stijl. Hun streven naar uitmuntendheid is terug te zien in het product, de communicatie en bij de mensen die het merk vertegenwoordigen – van de winkelvloer tot de media en de digitale wereld. De mode van BRAX is modern en innovatief.
De klanten van BRAX zijn levensgenieters, overwegend tussen de 35 en 59 jaar oud, staan midden in het leven en met een positieve instelling en waardering voor authentieke waarden. BRAX staat voor slim, stijlvol en gepassioneerd – kernwaarden die het merk typeren. Voor partners fungeert BRAX als een imagoversterker, terwijl klanten het merk zien als dé keuze voor verfijnde vertalingen van modetrends, met een sterke focus op innovatie en stijl.
Uitdaging
Voordat BRAX met Apteco werkte, had het geen directe toegang tot de data van BRAXCLUB-leden. Analyses en selecties werden volledig uitbesteed, waardoor het modebedrijf niet zelfstandig met de data kon werken. Ondertussen merkte BRAX dat de marketingkosten hoog opliepen en het aantal inactieve klanten toenam. Daarom wilde het bedrijf meer flexibiliteit en zelf met klantdata kunnen werken om de winstgevendheid te vergroten, de responspercentages te verbeteren en nieuwe klanten aan te trekken.
De Apteco-oplossing
Voor het personaliseren van marketingactiviteiten via doelgroepselecties en data-analyse koos BRAX voor Apteco FastStats, in samenwerking met Apteco-partner Campaign – onderdeel van de Bertelsmann Printing Group. BRAX kan nu zelfstandig met klantdata werken en heeft al waardevolle inzichten verzameld die worden ingezet voor campagnebeheer. Ook zijn de belangrijkste KPI’s uitgebreid en verfijnd dankzij de inzichten uit Apteco.
Impact op de organisatie
Voor de invoering van Apteco werden selecties en analyses uitgevoerd door een externe dienstverlener; dit doet BRAX nu zelf. Dankzij Apteco zijn de zogenaamde 'Automails' naar BRAXCLUB-leden uitgebreid – geautomatiseerde mails die worden verstuurd op basis van specifieke criteria. De doelgroep die op basis van deze 'triggers' wordt geselecteerd, wordt naar de e-mailprovider gestuurd, waarna de Automail wordt verzonden.
BRAX probeert de uitval van klanten te verminderen met een gerichte campagne. Aangezien elke klant zijn eigen koopfrequentie heeft, richt BRAX zich op het ideale tijdstip voor contact. Voor elke klant wordt op basis van eerdere aankopen het optimale contactmoment (Next Best Time) berekend. Dit informatieve bericht zonder kortingscode heeft een openingspercentage van 44%.
Een ander voorbeeld van een Automail is een mailing gericht op inactieve klanten die in de afgelopen 24 maanden geen aankoop hebben gedaan. Het heractiveren van deze klanten is eenvoudiger en kosteneffectiever dan het werven van nieuwe klanten. Dagelijks stuurt Apteco een getriggerde selectie van actuele inactieve klanten naar het e-mailprogramma, dat hen vervolgens benadert. In de coronapandemie kon 3% van deze klanten worden gereactiveerd, waarvan 31% daarna minstens één herhaalaankoop deed.
BRAX gebruikt geo-analyse in Apteco om bijvoorbeeld de reisafstand tot een filiaal te berekenen. Bij een evenement in een BRAX-winkel selecteert het bedrijf klanten uit de database die binnen een straal van 50 km of een reistijd van 60 minuten wonen. Deze klanten ontvangen vervolgens een uitnodiging voor het evenement.
De inzichten uit Apteco zullen in de toekomst nog intensiever en breder worden ingezet. Ook andere afdelingen zullen profiteren van het verbeterde klantinzicht om de klantgerichtheid verder te verhogen.
Door de implementatie van de Apteco hebben we nu onbeperkte toegang tot klantdata en kunnen we zelfstandig en flexibel analyses, selecties en evaluaties uitvoeren. De verkregen inzichten helpen ons om onze marketingcampagnes beter te sturen. Apteco ondersteunt ons bij het klantgerichter denken en handelen.
Tina Madeleine Schulze, Hoofd CRM, BRAX
Tina Madeleine Schulze, Hoofd CRM, BRAX