Apteco Live 2019 – de hoogtepunten
18 feb 2020 | door Kim Do
Weer een volle dag vol toespraken, presentatoren, workshops en natuurlijk de bekendmaking van de winnaar van de Apteco Marketing Suite Award.
Op 22 november 2019 was het weer zover: onze jaarlijkse gebruikersconferentie vond plaats in het Royal Institute of British Architects nabij Regent's Park in het centrum van Londen.
Na een korte opening door oprichter James Alty, maakte Mark Hunter een energieke start van de dag. Uitgerust met kleurrijke huishoudhandschoenen klapten de deelnemers met hem in pakkende ritmes - een spektakel voor ogen en oren.
Dit werd gevolgd door een keynote over personalisatie door Ross Sleight. Als expert op het gebied van consumentengedrag liet hij met een klein maar krachtig experiment zien wat ‘persoonlijk’ echt betekent. Hij vroeg de deelnemers om hun ontgrendelde mobiele telefoon even aan de persoon naast ze te geven - een gemengd gevoel omdat er nauwelijks iets persoonlijkers is dan de mobiele telefoon van een persoon.
De indrukwekkende keynote toonde de complexiteit van personalisatie in marketing. Om op dit gebied succesvol te zijn, moeten organisaties niet alleen over de respectieve data cultuur en vaardigheden beschikken, maar ook in staat zijn om echte klantwaarde te creëren en de data te respecteren.
Apteco updates
In de daaropvolgende ontwikkelupdate gaf James Alty een overzicht van de software ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Enkele van de hoogtepunten waren de introductie van nieuwe functies voor campagne optimalisatie en de release van delta updates die een sneller proces voor het laden van data mogelijk maakt.
James presenteerde ook voor het eerst het nieuwe Orbit Dashboard, dat later dit jaar beschikbaar zal zijn. Het browsergebaseerde platform kan niet alleen worden gebruikt om campagneresultaten en rapporten te delen, maar ook om doelgroepen te creëren en visuele dataselecties uit te voeren.
Een ander hoogtepunt op de agenda was de presentatie van het ‘Klantverhaal van het jaar’ door Apteco partner Planning Inc. en hun klant, retailer New Look. De casestudy liet zien hoe New Look de ideale balans vond tussen klant- en handelsgerichtheid met behulp van een klant data platform via Apteco FastStats. Door gepersonaliseerde aanbiedingen over meerdere kanalen te optimaliseren, kon New Look de resultaten van de marketingactiviteiten aanzienlijk verbeteren.
Voor en na de lunchpauze konden de deelnemers meedoen aan twee van de zes aangeboden break-out sessies. Van modellering tot campagne optimalisatie en patroon matching, de workshops rondom het gebouw boden deelnemers de mogelijkheid om gedetailleerde inzichten te krijgen en hun vragen te beantwoorden.
Tegen het einde van de dag wachtte nog meer opwinding: de vijf finalisten die waren genomineerd voor de ‘Best use’ van de Apteco Marketing Suite Award, presenteerden hun casestudies. Nu was het aan de deelnemers om te helpen beslissen welke finalisten de beste resultaten hebben behaald. De Apteco juryleden, wiens punten evenredig invloed hadden op de uiteindelijke beslissing, hadden vooraf een stem uitgebracht. Met de stemming van de deelnemers was het resultaat nu compleet.
De campagne van bandenverkoper ProTyre had het publiek overtuigd. Samen met hun Apteco partner, Purple Agency, heeft ProTyre een proces ontwikkeld dat de marketing van beschikbare APK afspraken optimaliseert op basis van de vraag, wat resulteert in een beslissende verbetering van de bezettingsgraad in de APK testcentra van ProTyre. De tweede en derde plaats gingen naar het goede doel English Heritage en leverancier van cateringbenodigdheden Nisbets.
Dit betekende het einde van een succesvolle dag en de afsluiting van de 13e Apteco gebruikersconferentie. We kijken nu al uit naar de volgende!