Achtergrond

Klant Department of Health and Social Care | Partner Paragon DCX | Industrie Healthcare | Doelstelling Beleidsdoelstellingen realiseren door betere communicatie met de burger en het creëren van een rapportagemechanisme dat gedragsverandering aantoont.

Het Britse ministerie van Volksgezondheid en Sociale Zorg (DHSC) ondersteunt ministers in Groot-Brittannië bij het bepalen van het beleid voor gezondheid- en de sociale zorg. Dit beleid is er op gericht om mensen te helpen langer een gezond en zelfstandig leven te laten leiden. Het doel van het departement is om miljoenen mensen te motiveren en ondersteunen bij het veranderen van hun levensstijl en dit vol te houden. Dit doet ze door middel van beleid en richtlijnen die de gezondheidszorg zullen verbeteren. Ze streeft er naar hoogwaardige en duurzame zorg aan te bieden op het juiste moment. Daarom investeert ze in betere infrastructuur en innovatieve technologieën.

De uitdaging

Een betere gezondheid met het 'Healthy Steps' gedragsveranderingsproject

Het primaire doel van de campagne is het aanmoedigen en ondersteunen van gezinnen om een ​​gezondere levensstijl aan te nemen. Hierbij staat voeding voorop maar ook fysieke activiteit, het welzijn van het gezin en de gezondheid van de ouders. Daarnaast wordt rekening gehouden met de kosten zodat het ook betaalbaar is voor de deelnemers.

Naast gedragsbeïnvloeding van de deelnemende gezinnen, moet de campagne ook inzicht geven in de effectiviteit van de interventie. Op basis van de geleerde lessen kan men, als de campagne effectief blijkt te zijn, bekijken hoe het programma het best kan worden uitgebreid en verbeterd. De campagne richt zich op gezinnen met schoolgaande kinderen, met name diegenen in lagere socio-demografische groepen en die wonen in gebieden met een hoger achterstandsniveau. Om deze groepen te bereiken, is ervoor gekozen om de ondersteuning digitaal aan te bieden (voornamelijk via e-mail).

DHSC and Paragon DCX challenge image

Klant aan het woord

Bekijk de video waarin Orla Hugueniot, Josh Hind en Matt Foord vertellen hoe zij de Apteco-software hebben ingezet voor het Department of Health and Social Care. 

DHSC and Paragon DCX video image

De Apteco-oplossing

De inzet van Apteco gedurende de hele campagne zorgt voor een efficiënt proces. FastStats wordt gebruikt voor de doelgroepselecties, personalisatie en het definiëren van de customer journey. Deze complexe journey wordt vervolgens in PeopleStage uitgevoerd en beheerd. Alle metingen en het profileren van registranten vind plaats in Orbit. Hierdoor kunnen de tastbare voordelen van de campagne voor de Britse bevolking snel worden gemeten.

Gebaseerd op ervaring en de bewezen resultaten van eerdere overheidscampagnes, ontwikkelden DHSC en Paragon DCX een e-mailprogramma. De campagne bestaat uit hapklare brokken informatie die de ouders stapje voor stapje verder helpen naar een gezonder leven. De campagne laat zien hoe deze kleine stapjes die ouders en kinderen samen maken kunnen leiden tot grote verbetering van de gezondheid van hun gezin.
Er worden verschillende programma’s aangeboden, gericht op de verschillende problemen die binnen een gezin kunnen spelen. Ouder kunnen zelf kiezen welk programma het beste bij hun past. De communicatie is gepersonaliseerd en toont content die relevant is voor de specifieke problemen van het gezin.

Het Healthy Steps-programma wordt via vier kanalen gepromoot:
• acquisitie-e-mails,
• sociale media,
• paid search (PPC)
• partnerschapsactiviteiten.

In de communicatie worden individuen aangemoedigd om zich via de registratiepagina aan te melden voor de campagne. Op deze pagina worden een aantal vragen gesteld om te bepalen welk programma het meest geschikt voor hen en hun gezin.
De antwoorden worden opgeslagen in een vraag- en antwoordtabel, die vervolgens wordt geladen in FastStats. Een scoremodel bepaalt op basis van deze antwoorden welk programma en welk thema het meeste resultaat zullen opleveren voor de individuele registrant.
Deze thema's zijn ontworpen rondom een reeks informatieve artikelen die het gezin uitdagen gezonder te leven. De artikelen helpen de gezinnen om de hoeveelheid groenten en fruit in hun dagelijkse maaltijden te verhogen en tegelijkertijd de dagelijkse consumptie van suikerhoudende snacks en dranken te verminderen.

Volgende stap in het programma is de ontvangers kennis te laten maken met hun thema en hen uit te dagen. Elke deelnemer ontvangt tijdens het traject vier wekelijkse uitdagingen. Feedback over de voortgang kan direct in de e-mail worden gegeven.
Deze reacties worden opgeslagen in de PeopleStage-communicatiegeschiedenis en per thema gerapporteerd in Orbit. Hierdoor kan het Healthy Steps-projectteam de prestaties van elke uitdaging en de geschiktheid ervan binnen de campagne in de gaten houden.

Healthy Steps is een cruciaal programma dat helpt obesitas bij kinderen aan te pakken. In samenwerking met DCX en het Apteco-platform hebben we een geautomatiseerd communicatietraject van acht weken gerealiseerd en verbluffende resultaten laten zien in de pilotfase.

Orla Hugueniot, Head of Early Years Marketing Programmes, Department of Health and Social Care

Orla Hugueniot, Head of Early Years Marketing Programmes, Department of Health and Social Care

Het Resultaat

Het programma was een groot succes, en zorgde in het hele land voor positieve gedragsveranderingen. Het percentage mensen met positief gedrag is vaak bijna verdubbeld, terwijl het aantal mensen met negatief gedrag bijna is gehalveerd. Dankzij Apteco heeft het ministerie van Volksgezondheid en Sociale Zorg (DHSC) nu de flexibiliteit om updates in het programma te testen en het geleerde te implementeren. Dit maakt deel uit van een continu verbeterproces, mede mogelijk gemaakt door de nieuwe functies in Apteco. In de toekomst wil het ministerie de campagne uitbreiden naar een multi-channel programma en gebruikmaken van kanalen zoals WhatsApp. Dit stelt hen in staat om ook moeilijk bereikbare groepen te bereiken, die vaak het meest kwetsbaar zijn.

De flexibiliteit om te testen, te leren en te implementeren
De flexibiliteit om te testen, te leren en te implementeren

De mogelijkheid om deze campagne in de toekomst uit te bouwen tot een multi-channel programma en aanvullende kanalen te gebruiken, zoals WhatsApp.

Effectieve en beheersbare dashboards in Orbit
Effectieve en beheersbare dashboards in Orbit

De dashboards geven een uitgebreide, bruikbare evaluatie. Volledig met aanbevelingen om het programma beter te maken.

Lagere doorlopende ontwikkelingskosten
Lagere doorlopende ontwikkelingskosten

DHSC bespaart op de ontwikkelkosten van de campagne. Dit doen ze door slim te werken met de functie voor groeperen van data en sjablonen.

Verbeterde resultaten voor gezinnen
Verbeterde resultaten voor gezinnen

75% van de deelnemers zei dat er een algemene verbetering is in de gezondheid en het welzijn van hun gezin, en 69% ziet een verbetering in groenten- en fruitconsumptie.

Positieve gedragsveranderingen
Positieve gedragsveranderingen

51% van de respondenten gaf aan hun kinderen minder snacks per dag eten. 49% zei dat hun kinderen meer aan lichaamsbeweging zijn gaan doen.

Mentale winst
Mentale winst

Aan het einde van het programma was 60% het eens met de stelling 'Ik ben blij met de algemene gezondheid en het welzijn van mijn gezin', een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 35% aan het begin!

We ondersteunen het DHSC-team al 17 jaar om het land te helpen gezonder te leven, en de data van burgers is altijd van cruciaal belang geweest voor zowel de activiteiten als metingen. Apteco-software heeft een belangrijke rol gespeeld bij het verbeteren van de toegankelijkheid van de data en inzichten, en bij het vergroten van de efficiëntie van campagnes.

Sally Phillips, Head of Data and Systems, Paragon DCX

Sally Phillips, Head of Data and Systems, Paragon DCX